Cinéma et histoire: Bilan historiographique

Rémy Pithon

Abstract

Les rapports entre le cinéma et l'histoire ont permis à quelques pionniers de proposer depuis maintenant un quart de siècle des problématiques neuves. Avec des approaches divergentes et des débats stimulants, les historiens ont bâti des histoires du cinéma aux hypothèses parfois contradictoires. Rémy Pithon dresse pour nous un bilan des recherches (et des modes?) qui se sont succédé durant ces vingt dernières années. /// Historian's interest in film is not new. But not until the early 1970s did the topic "cinema and history" begin to be approached. Despite the difficulties of a research field that was new methodologically as well as instrumentally, a great deal of work has been done over the past 20 years. It fits into three basic categories: content studies focusing on openly propaganda or ideological works or semiological studies deliberately ignoring context in favor of the "film as object"; studies that attempt to unveil underlying but significant representation of the problems of a given period. After 25 years of research, the record is far from negative. In spite of failures and dead-ends, each school has produced high quality research that has stimulated debate and deepened hypotheses.

Mots-clés (palabra clave)
· Cinéma et historie

Cinéma et histoire: Bilan historiographique. Rémy Pithon Vingtième Siècle. Revue d'histoire

No. 46, Numéro spécial: Cinéma, le temps de l'Histoire (Apr. - Jun., 1995), pp. 5-13 (extraida de la base de dato JSTOR)



NotaSi los vinculos no funciona, pincha el enlace de la Base de Datos JSTOR y busca el artículo por el título.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.