Idioma
Spanish
Autores
Fuente
Antípoda. 2009, Issue 9,
p199-215. 17p. 5 Black and White Photographs.
Tipo de
documento
Article
Descriptores
*DOCUMENTARY films
*REALITY
*MOTION picture producers & directors
*MOTION pictures
*REALITY
*MOTION picture producers & directors
*MOTION pictures
Palabras clave proporcionadas por el autor
Documentary
identity
News from Home
representation
Sans Soleil
Documental
identidad
News from Home
representación
Sans Soleil
Documentário
identidade
News from Home
representação
SansSoleilLanguage of Keywords: English ; Spanish ; Portuguese
identity
News from Home
representation
Sans Soleil
Documental
identidad
News from Home
representación
Sans Soleil
Documentário
identidade
News from Home
representação
SansSoleilLanguage of Keywords: English ; Spanish ; Portuguese
NAICS/Códigos
del sector
711510 Independent Artists,
Writers, and Performers
512110 Motion Picture and Video Production
512110 Motion Picture and Video Production
Resumen (inglés): One of the
main concerns at the heart of documentary film is the relationship between
reality and its representation; or in other words, about what we consider to be
an appropriate and faithful documentation of reality. The history of
documentary traditionally has been depicted as the constant oscillation between
the aspiration of achieving a factual representation of reality, and the
impossibility of doing so (Bruzzi, 2000: 4). Thus, this perspective has led to
a tension between objective documentation and the subjective presence of the
filmmaker, which has positioned these two components at extremes that seem
irreconcilable. Nevertheless, some filmmakers have challenged this vision of
documentaries through films that force the viewer to reconsider this perspective
by merging the boundaries between creating and documenting. I will argue that
this is the case of Chris Marker's Sans Soleil (1983) and Chantal Akerman's
News from Home (1977), two films that while positioning the identity of the
filmmaker at the center of their concern offer interesting perspectives about
the negotiation between objectivity and subjectivity in documentary
films.[ABSTRACT FROM AUTHOR]
Resumen (español): Una de las
principales preocupaciones que yacen dentro del cine documental es la relación
entre la realidad y su representación; o, en otras palabras, qué consideramos
una representación apropiada y fiel de la realidad. Durante la historia del
documental esto se ha presentado como una constante oscilación entre la
aspiración de conseguir una representación factual, lo más cercana al objeto
representado, y la imposibilidad de lograrlo (Bruzzi, 2000: 4). Se plantea así
una tensión, por un lado, entre la documentación objetiva de la realidad y, por
otro, la presencia subjetiva de quien realiza la representación; situando estos
dos componentes del documental en extremos que parecen irreconciliables. Sin
embargo, algunos realizadores han cuestionado esta visión del documental a
través de películas que borran los límites entre documentar y crear obligando
al espectador a reconsiderar su separación. En este artículo se presentan los
casos de Sans Soleil (1983) de Chris Marker y News from Home (1977) de Chantal
Akerman, dos películas que, al posicionar la identidad del director en el
centro de su temática, ofrecen perspectivas interesantes sobre la negociación
entre objetividad y subjetividad en el documental.[ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Portuguese): Uma das principais
preocupações que jazem dentro do cinema documental é a relação entre a
realidade e sua representação; ou, em outras palavras, o que consideramos uma
representação apropriada e fiel da realidade. Durante a história do
documentário, isso tem-se apresentado como uma constante oscilação entre a
aspiração de conseguir uma representação factual, o mais próximo ao objetivo
representado, e a impossibilidade de se conseguir (Bruzzi, 2000: 4).
Planteia-se, então, uma tensão, por um lado, entre a documentação objetiva da
realidade e, por outro, a presença subjetiva de quem realiza a representação;
situando esses dois componentes do documentário em extremos que parecem
irreconciliáveis. No entanto, alguns realizados questionam esta visão do
documentário através de filmes que apagam os limites entre documentar e criar
obrigando o espectador a reconsiderar sua separação. Neste artigo são
apresentados os casos de Sans Soleil (1982) de Chris Marker e News from Home
(1977) de Chantal Akerman, dois filmes que, ao posicionar a identidade do
diretor no centro de sua temática, oferecem perspectivas interessantes sobre a
negociação entre objetividade e subjetividade no documentário.[ABSTRACT FROM
AUTHOR]
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Afiliaciones del autor
1Universidad Nacional de Colombia, Bogotá D. C.
ISSN
19005407
Número de acceso
49789236
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