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| Comunicación y Medios Vol 34, N°51 (2025) https://doi.org/10.5354/0719-1529.2025.77356 |
Autor:
- Jose Antonio Cortés-Quesada; Universidad Internacional de la Rioja, España.
joseantonio.cortes@unir.net
https://orcid.org/0000-0002-9292-2437 - Erika Fernández-Gómez; Universidad Internacional de la Rioja, La Rioja, España.
erika.fernandez@unir.net
https://orcid.org/0000-0002-7088-1814 - Beatriz Feijoó; Universidad de Villanueva, Madrid, España.
beatriz.feijoo@villanueva.edu
https://orcid.org/0000-0001-5287-3813
Keywords: streaming, spots, Netflix, binge wat-ching, interrupciones narrativas.
Abstract: The insertion of traditional advertising in streamingcontent platforms has been a major novelty in the di-gital audiovisual industry. Netflix was the pioneering platform to insert commercial spots among its con-tent by introducing a new subscription plan. This study explores how such advertising insertion takes place, through a content analysis of 205 spots across five of its series (Élite, Sex Education, El Cuerpo en Llamas, One Piece, and Virgin River) released in 2023. It was observed that the average duration of these spots is around 20 seconds, with advertising blocks not ex-ceeding one minute. Moreover, although ad insertion tends to appear at the beginning of episodes rather than during them—and viewers who binge-watch are rewarded with fewer ads—the narrative interruptions caused by the commercials are the main drawback of Netflix’s ad-supported plan, as they disrupt the on-going story. In conclusion, this study reveals how ad insertion on Netflix transforms the narrative expe-rience and reflects a progressive commercialization of streaming platforms, altering their original promise of ad-free content consumption.
Resumen: La inserción de la publicidad tradicional en las plata-formas de contenido en streaming ha sido toda una novedad en la industria audiovisual digital. Netflix fue la plataforma pionera en insertar spots entre sus contenidos al introducir un nuevo plan de suscripción. Este trabajo aborda cómo es esa inserción publicitaria, realizando un análisis de contenido de 205 spots entre cinco de sus series (Élite, Sex Education, El Cuerpo en Llamas, One Piece y Virgin River) estrenadas en 2023. Se observa que la duración media de estos spots ron-da los 20 segundos, con bloques publicitarios que no superan el minuto de duración. Por otro lado, aunque predomina la inserción de anuncios al principio del episodio y no durante el mismo, y se premia al es-pectador que hace binge watching sin anuncios, los cortes en la narrativa de las series son el principal aspecto negativo del plan de Netflix con publicidad, ya que interrumpen la historia que se está desarrollando con spots. En conclusión, este estudio revela cómo la inserción de publicidad en Netflix transforma la ex-periencia narrativa y evidencia una progresiva comer-cialización de las plataformas, alterando su promesa original de consumo libre de anuncios.
Idioma: Español.
Publicación: 30 de junio del 2025.
Volumen: Comunicación y Medios Vol 34, N°51 (2025)

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